theme-sticky-logo-alt
‘Erdoğan terbiye etti’
Haziran 22, 2026
4 Görünümler

‘Erdoğan terbiye etti’

AYDIN HASAN / ANKARA – İsrail’in, savaşın başlangıcında İran’daki muhalif grupları silahlandırmak için Kürt Planı’nı ABD’ye dayattığı ancak bunun Türkiye’nin diplomasideki gücüyle engellendiği, İsrail Meclisi’nde (Knesset) itiraf edildi. Ana muhalefet lideri Yair Lapid, “Netanyahu,’Kürt planını’ dayattı. Ankara’nın Washington’daki karar alıcılar üzerindeki nüfuzunu küçümsedi. Erdoğan ona adeta bir ders verdi, onu terbiye etti” ifadelerini kullandı. Uzmanlar,... daha fazla oku

AYDIN HASAN / ANKARA – İsrail’in, savaşın başlangıcında İran’daki muhalif grupları silahlandırmak için Kürt Planı’nı ABD’ye dayattığı ancak bunun Türkiye’nin diplomasideki gücüyle engellendiği, İsrail Meclisi’nde (Knesset) itiraf edildi. Ana muhalefet lideri Yair Lapid, “Netanyahu,’Kürt planını’ dayattı. Ankara’nın Washington’daki karar alıcılar üzerindeki nüfuzunu küçümsedi. Erdoğan ona adeta bir ders verdi, onu terbiye etti” ifadelerini kullandı. Uzmanlar, bu gelişmeyi İsrail’i içindeki derin çatışmanın tezahürü ve tarihi bir itiraf olarak değerlendirdi.

İddiaya göre ABD Merkezi İstihbarat Teşkilatı’nın (CIA), savaşın 28 Şubat’ta başlamasının hemen ardından İran’da ayaklanma çıkarmak amacıyla ülkedeki Kürt muhalifleri silahlandırma planını devreye sokmak istedi. Böylece bir iç savaş ortamı sağlanacak, protestolar tetiklenecekti. İsrail Başbakanı Binyamin Netanyahu’nun, Beyaz Saray’daki bir toplantıda, bu planı Trump’a önerdiği bilgileri gündeme geldi. Ancak Türkiye, Washington’a uyarıda bulunarak, bunun bölgesel istikrarsızlığa neden olacağını, milli güvenlik tehdidi olarak göreceğini iletti.

İtiraf etti

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ile Trump arasındaki görüşmeler sonrası ABD’nin Kürt planını iptal ettiği, o dönem basına yansımıştı. İsrail ana muhalefetinin lideri Yair Lapid, geçen gün Knesset’te yaptığı konuşmada, Netanyahu hükümetinin İran’a karşı bölgesel düzeyde yürüttüğü gizli stratejilerin çöktüğünü, bu süreçte Türkiye’nin diplomatik gücünün yanlış hesaplandığını belirtti. Netanyahu yanlısı milletvekilleri, Lapid’i “İsrail’in gizli stratejilerini açık etmekle” suçlarken, Lapid, özetle şunları söyledi:

“Başbakan Netanyahu gerçekleri duymak istemiyor. Hoşuna gitmeyen, kendi hayal dünyasına uymayan tüm istihbarat ve diplomatik verileri bastırıyor. Bölgesel fiyaskolar zincirindeki en büyük stratejik hatalardan biri de Türkiye konusunda yapıldı. Netanyahu, öngörülebilir Türk tepkisini ve Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın Washington’daki etkisini hesaba katmadan ‘Kürt planını’ dayattı. Ankara’nın bölgesel gücünü ve Washington’daki karar alıcılar üzerindeki nüfuzunu tamamen küçümsedi. Sonuç ne oldu? Erdoğan ona adeta bir ders verdi, onu terbiye etti. Dış politikayı profesyonel diplomatlarla değil, kibirle yönetmeye çalışırsanız olacağı budur. Washington’da Türkiye’nin ağırlığını hesap edemeyen bir başbakan, İsrail’in ulusal güvenliğini koruyamaz. Biz bölgedeki dengeleri tamamen aleyhimize olacak şekilde kaybettik.”

‘Bu tarihi bir itiraf’

ANKASAM Başkanı Prof. Dr. Mehmet Seyfettin Erol: Yair Lapid’in bu açıklaması, her şeyden önce İsrail hatta derin Siyonist yapı içindeki çatışmanın bir tezahürüdür. Lapid, bu hamleyle hem ordu ve istihbarat içindeki Netanyahu karşıtı rahatsızlığı meclis tutanaklarına geçirmiş hem de hükümetin bölgesel öngörüsüzlüğünü halk nezdinde açıkça ifşa etmiştir. Şubat 2026’da patlak veren ABD-İran gerilimi sırasında İsrail ve ABD’nin bölgede devreye sokmaya çalıştığı gizli stratejinin çöküşünün, yeni Orta Doğu denkleminde askeri ve istihbari planların, bölgenin en köklü aktörlerinden biri olan Türkiye’nin jeopolitik rızası ve diplomatik veto gücü hesaba katılmadan başarıya ulaşamayacağını tescilleyen tarihi bir itiraftır. Lapid’in sözleri, Trump’ın bölgesel bir savaş riskine karşı Netanyahu’nun maceraları yerine Erdoğan’ın realist gücünü tercih ettiğini itiraf etmektedir. Lapid’in ifadeleri, İsrail’in bölgedeki Kürt grupları ve terör faaliyetlerini Türkiye, Suriye ve Irak ile İran’a karşı vekil güç olarak kullanma stratejisinin resmî itirafı niteliğindedir. İsrail’in bölgesel istikrarsızlaştırma operasyonlarında doğrudan rol aldığını ve terör kartını jeopolitik bir araç olarak benimsediğini tescillemektedir… Türkiye’nin ve Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın kararlı diplomasisiyle çöken bu plan, Tel Aviv’in maşalar aracılığıyla bölgesel statükoyu değiştirme ve rakiplerini içeriden çökertme kabiliyetinin ağır bir darbe aldığını tescil etmektedir.

‘Türkiye planları bozuyor’

Emekli Tümgeneral Mehmet Okkan: (İsrail) Baştan beri vekalet güçleri, özellikle Lübnan, Suriye, Irak’ta siyasetini bölgeye yaymak adına kullanıyordu ve bu kullanma işi DAEŞ üzerinden de itiraf edilmişti geçmişte. Şimdi aynı şey PKK üzerinden de söyleniyor. İsrail veya ABD fark etmiyor, ikisinin de ortak amacı zaten bölgedeki dengeyi bir şekilde kendi lehlerine çevirmek. Trump ‘Biz Kürtlere silah verdik fakat onlar silahları kendilerine sakladılar, onları asla affetmeyeceğim’ dedi. Herhalde Trump kendi başına bu silahı onlara vermedi. CENTCOM ve CIA aracılığıyla bölgeye silah taşıdılar, sonrasında da bunu oradaki CIA-Mossad iş birliğiyle arzuladıkları noktaya getirmek istediler. Ancak tabii ki Türkiye’nin bölgedeki gücünü azımsamışlar anlaşılan. Bir ders daha almış oldular böylece.

Trump da onu gözden çıkardı

İsrail basını, Başbakan Binyamin Netanyahu’nun seçimlerde hezimet yaşayacağını düşünen Washington yönetiminin, muhalefet liderleriyle gayriresmi kanallardan temas kurmaya başladığını yazdı.İsrail merkezli “Kanal 12” televizyonunun haberine göre; aralarında Netanyahu’ya yakınlığıyla bilinen isimlerin de yer aldığı Trump yönetiminden bazı yetkililerin, İsrail’de adı başbakanlık için zikredilen bazı muhalif isimlerle ilişkileri geliştirmek için nabız yoklamaya başladı. Bu kişiler arasında eski başbakan Naftali Bennett ile eski genelkurmay başkanı ve Yashar Partisi lideri Gadi Eisenkot olduğu vurgulandı.Öte yandan İsrail haber sitesi i24NEWS’in, üst düzey İsrailli yetkililere dayandırdığı haberde, Netanyahu’nun bakanlarından Trump’ı eleştirmemelerini talep ettiği belirtildi.

‘Starmer istifa edecek’

ABD Başkanı Donald Trump sosyal medya hesabından yaptığı açıklamada, İngiltere Başbakanı Keir Starmer’ın istifa edeceğini öne sürdü. Trump, “Starmer İngiltere Başbakanı görevinden istifa edecek. Göç ve enerji gibi iki çok önemli konuda ciddi şekilde başarısız oldu. Kendisine başarılar diliyorum” ifadelerini kullandı. ABD Başkanı, İngiltere’nin Kuzey Denizi’ndeki petrol ve doğal gaz sondaj faaliyetlerine yönelik kısıtlamalarını eleştirerek, “Kuzey Denizi petrolünü açın” dedi.

15 49.0138 8.38624 arrow 0 arrow 0 4000 1 0 horizontal https://odemisilkhaber.com.tr 250 0 1